gtag('config', 'UA-130501671-1');

Internetové obchody začnú tohto roku viac využívať analýzu dát s cieľom vytvárať personalizované ponuky, rozšíria možnosti odbornej asistencie pri nákupoch a zavádzať budú aj používateľsky prívetivý multikanálový web.

Odborníci z popredného slovenského internetového nákupného portálu HEJ.sk sledujú moderné trendy v oblasti e-shopov, aby svojim zákazníkom mohli poskytnúť najlepšie nákupy na internete. Aké sú teda hlavné nové trendy pre tento rok, ktoré do budúcna budú výraznejšie ovplyvňovať podobu online nakupovania?

Analýza zákazníckych dát bude tohto roku pokračovať vo svojom vzostupe. „Firmy zberajú dáta o svojich zákazníkoch už dlho, avšak nie vždy ich vedia dostatočne analyzovať a využiť na prospech svojmu aj nakupujúcich. Tento rok očakávame výrazný nárast snahy o využitie týchto informácií na personalizáciu ponúk a predikovanie nákupných trendov,“ hovorí Andrea Čižmářová, marketingová riaditeľka HEJ.sk. Moderné e-shopy tak budú môcť svoju nákupnú stratégiu prispôsobovať budúcemu dopytu namiesto toho, aby sa snažili zákazníkom predať produkty, o ktoré v skutočnosti nemajú záujem, za čo najnižšiu cenu.

Multikanálový web a kvalitný obsah pomôžu predávať bez ohľadu na zariadenie, z ktorého zákazník pristupuje. Nakupovanie zo smartfónu či tabletu sa v tomto roku rozšíri medzi väčšiu časť zákazníkov než vlani, čomu sa musí prispôsobiť ako vzhľad webu, tak jeho ovládanie. Trendom bude väčší dôraz na používateľskú prívetivosť, a to nielen čo sa týka dizajnu, ale taktiež napríklad popisov a fotografií produktov. Buď e-shopy ľudí zaujmú, udržia na svojich stránkach a uskutočnia predaj, alebo ich odradia a pošlú ku konkurencii.

Výdajné miesta a kamenné pobočky

Tento rok preukáže, či sa najrôznejšie výdajné miesta a husté siete pobočiek a „výdajní“ internetových obchodov dokážu uživiť alebo nie. Niektorí predajcovia začali vyberať poplatok za vyzdvihnutie na pobočke. Odradení zákazníci v takom prípade radšej využijú ponuku dopravy zdarma a kamenná pobočka stráca zmysel. Vlastným výdajniam či kamenným pobočkám e-shopov navyše budú konkurovať aj nezávislé siete výdajných miest, ktoré poskytujú služby viacerým internetovým obchodom.

Asistencia a poradenstvo pri nákupe, ktorá je možná v kamenných obchodoch, predovšetkým v tých špecializovaných, v e-shopoch chýba. Na internete sa môžu vyskytnúť nekvalitné popisy a fotografie, poprípade recenzie zákazníkov, ktorý produktu nemusia dobre rozumieť alebo sú falošní. Možnosť spojiť sa s e-shopom cez instant messaging alebo telefonicky a poradiť sa s erudovaným produktovým manažérom bude cesta ako pritiahnuť nakupujúcich, ktorí nejdú iba po najnižšej cene.

Návrat ku koreňom bude ďalšou významnou témou roku 2014. Slovensko sa považuje v internetovom nakupovaní za vyspelú krajinu. Neustále sa u nás táto oblasť rozvíja a vyvíja, dokonca aj dnes, keď je trh výrazne saturovaný. Nie všetky zmeny sú však pre zákazníkov nevyhnutne pozitívne, preto bude tento rok čas zamyslieť sa nad ich zmysluplnosťou a prínosom pre nakupujúcich. To bezpochyby povedie k návratu k čo najjednoduchšiemu spôsobu nakupovania bez všemožných prekážok, nutnosti registrácie a pod.