gtag('config', 'UA-130501671-1');

Najväčší súkromný železničný osobný dopravca na Slovensku a v Českej republike, RegioJet, oficiálne štartuje aktívny vstup na slovenský trh. Odteraz sa RegioJet bude aktívne vymedzovať ako konkurencia voči štátom vlastnenému dopravcovi (ZSSK) a bude ponúkať lepšie služby za nižšie ceny. Prvým krokom je zníženie cien od stredy 23. apríla 2014 u spojov EC RegioJet na trase Žilina – Kysucké Nové Mesto – Čadca – Praha a späť. Nová cena cestovného pre dospelú osobu na trase Žilina (Čadca, Kysucké Nové Mesto) – Praha je od teraz 9 EUR, a to vrátane všetkých palubných služieb – miestenky zdarma, pripojeniu k internetu zdarma, ponuky horúcich nápojov zdarma, možnosti pripojenia k elektronickému zábavnému portálu s množstvom hudby, filmov a ďalších služieb, ktoré sú štandardom na palubách vlakov RegioJet.

Ďalší rast kvality služieb a zníženie cien príde na slovenské železnice od 14. decembra 2014, kedy RegioJet vstúpi na trasu Bratislava – Žilina – Košice a súčasne doterajší spoj z Prahy do Žiliny predĺži až do Košíc.

„Vďaka príchodu konkurencie od decembra 2014 na spoje Praha – Košice ušetrí štát aj cestujúci. Štát ušetrí za dotovanie stratovej prevádzky na tejto trati a cestujúci sa budú tešiť z nízkych cien,“ hovorí Radim Jančura, majiteľ holdingu STUDENT AGENCY, ktorého súčasťou je aj RegioJet a dodáva: „Rovnaký efekt sa dá očakávať aj na trase Bratislava – Košice. ZSSK na nedotovaných spojoch prerába ročne 2,8 milionov EUR a ich zrušením by železničná spoločnosť mohla ušetriť a súčasne presunúť kvalitné vozne na štátom dotované medziregionálne rýchliky. Vďaka konkurencii rátame s tým, že cena lístka na trase Bratislava – Košice môže klesnúť až pod 10 EUR, zatiaľ čo dnes za bežný lístok vo vlakoch IC na rovnakej trase zaplatia cestujúci 20 EUR a v rýchlikoch viac ako 18 EUR.“

_B9O8011

Okrem zníženia cien prinesie konkurencia zlomový nárast kvality služieb. Vo všetkých vlakoch RegioJet na trase Bratislava – Žilina – Košice sa od decembra budú cestujúci štandardne stretávať s ponukou nasledujúcich palubných služieb:

• káva a ďalšie nápoje zdarma
• miestenka zdarma vždy súčasťou cestovného lístka
• prístup k internetu vo všetkých vozňoch zdarma
• možnosť sledovania desiatok filmov, poslechu hudby, čítania elektronických kníh na zábavnom portáli
• prípojky k 230 V
• denná a ďalšia tlač zdarma
• možnosť zakúpenia palubného občerstvenia – napríklad sushi, šalátov, výberových dezertov, nápojov – a to všetko za nízkonákladové ceny

Vo vlakoch bude vlakový personál (stevardky a stevardi) zodpovedný za poskytovanie palubných služieb cestujúcim. Na prevádzkovanie vlakov využije RegioJet moderné klimatizované vozně pre rychlosť až 200 km/hod a viacsystémové lokomotívy pre rýchlosť 160 km/hod. vybavené príslušnými vlakovými zabezečovačmi.

Súťaže na objednávané spoje – potenciál pre ďalšie zníženie cien i nároku na dotácie
Príchod konkurencie do diaľkovej železničnej dopravy je len začiatok. Najväčšie úspory pre štát sa dajú očakávať s otvorením konkurencie na dotovaných trasách. Súťažením prevádzkovania týchto liniek ušetrí štát ročně 40-60 milionov EUR ročne. Nová konkurencia si sama bez akýchkoľvek požiadaviek na štátny rozpočet zakúpi moderné nízkopodlažné klimatizované súpravy bez toho, aby sa na ich financovaní podieľal daňový poplatník. Pozitívnym príkladom je prevádzka regionálnych vlakov RegioJet na trase Bratislava – Dunajská Streda – Komárno, kde vďaka výraznému rastu kvality sa počet cestujúcich zvýšil na viac ako dvojnásobok a za rok 2013 RegioJet zakončil svoje hospodárenie na tejto trase primeraným ziskom vo výške desiatok tisíc EUR, ktorý umožní ďalšie investície.