BRATISLAVA 18. apríla (WebNoviny.sk) – Občianske združenie Triblavina podalo v súvislosti s podozrením na využívanie kontaminovanej zeminy pri výstavbe cestných úsekov D4 a R7 trestné oznámenie pre trestné činy všeobecného ohrozenia, ohrozenia a poškodenia životného prostredia a neoprávneného nakladania s odpadmi.
Ťažia bez povolenia
Ako ďalej agentúru SITA informovali zástupcovia združenia, bez právoplatných povolení od štátnych orgánov vykonávajúcich štátnu správu je totiž materiál z nepovolenej skládky odpadu v katastri obce Ivanka pri Dunaji dovážaný na stavbu „Diaľnica D4, úsek Jarovce – Ivanka Sever“ a na stavbu „Diaľnica D4, úsek Ivanka Sever – Rača“. „Informácie o tom, že ide pravdepodobne o kontaminovaný materiál z environmentálnej záťaže, boli viackrát medializované,“ konštatuje OZ Triblavina.
Aktivistom sa podľa vlastných slov javí ako nepredstaviteľné, aby k tak rozsiahlemu a závažnému porušovaniu zákona, ktoré sa deje na očiach desaťtisícov občanov, mohlo dochádzať bez tichého súhlasu príslušných štátnych orgánov.
„Nemôžeme sa zbaviť pocitu frustrácie, že k niečomu podobnému by nemohlo dôjsť ani v Číne,“ konštatujú. Zhotovitelia navyše podľa aktivistov ťažia bez povolenia nevyhradený nerast – štrkopiesok.
Finančná škoda vo veľkom rozsahu
„Za takto vyťažený nevyhradený nerast neuhrádzajú nič Slovenskej republike, respektíve dotknutým obciam, pričom ich konanie spôsobuje SR finančnú škodu vo veľkom rozsahu. Vyťaženie zvyšuje riziko kontaminácie podzemnej vody,“ uvádzajú s tým, že vznik nových ťažieb štrku je na Žitnom ostrove explicitne zakázaný v územnom pláne vyššieho územného celku. „Táto ťažba predstavuje významné poškodenie životného prostredia,“ dodali.
Podľa spoločnosti D4R7 Construction, s. r. o., ktorá je hlavným zhotoviteľom D4 a R7, výstavba úsekov diaľnice D4 a rýchlostnej cesty R7 v okolí Bratislavy v rámci PPP projektu spĺňa vysoké kvalitatívne štandardy preukázané aj viac ako 20-tisíc doteraz vykonanými materiálovými testami. Na výstavbu podľa spoločnosti nebol použitý kontaminovaný ani nevhodný materiál.
Spoločnosť bude tridsať rokov zodpovedať za všetky konštrukčné chyby na D4 a R7, preto má veľký záujem o rýchle objasnenie všetkých podľa nej nepodložených obvinení v súvislosti s použitým materiálom a úzko spolupracuje so štátnymi orgánmi a políciou na objasnení vyšetrovaných udalostí.
Zasahovala aj polícia
V sídle firmy D4R7 Construction v Bratislave zasahovala polícia v závere marca. Preverovala aj firmy, ktoré na stavbe úsekov D4 a R7 pracujú, pre podozrenia, že sa pri výstavbe používa kontaminovaná pôda. Koncesionár projektu a hlavný zhotoviteľ stavby D4 a R7 vtedy informovali, že plne spolupracujú s políciou pri vykonávaní vyžadovaných úkonov.
Minister dopravy a výstavby Arpád Érsek chce rozhodnúť o ďalšom postupe až potom, ak sa potvrdí zodpovednosť nezávislého stavebného dozoru na stavbe D4 a R7 pre podozrenia o používaní kontaminovanej zeminy.
Viac k témam: diaľnica D4, rýchlostná cesta R7
Zdroj: Webnoviny.sk – Aktivisti podali trestné oznámenie, pri výstavbe D4 a R7 sa zrejme použila kontaminovaná zemina © SITA Všetky práva vyhradené.