gtag('config', 'UA-130501671-1');

BRATISLAVA 17. mája (WebNoviny.sk) – Hnutie Obyčajní ľudia a nezávislé osobnosti (OĽaNO) vyzýva predsedu strany Most-Híd Bélu Bugára, aby odvolal ministra dopravy Árpada Érseka pre výstavbu bratislavského obchvatu, ktorý sa podľa hnutia stavia z bratislavského odpadu a reálne ohrozuje zdravie obyvateľstva.

Rakovinotvorný arzén

Pod obchvatom sa totiž údajne nachádzajú zdraviu škodlivé látky, ktoré v budúcnosti môžu preniknúť do podzemných vôd Žitného ostrova. Informovali o tom v piatok na tlačovom brífingu predseda hnutia OĽaNO Igor Matovič a poslanec NR SR za OĽANO Ján Marosz.

„Minister Érsek stavia bratislavský obchvat z bratislavského odpadu. Dovolí totiž ako minister, aby sa pod asfalt navozil rakovinotvorný arzén, ktorý môže preniknúť do podzemných vôd. Jediné riešenie je rozobrať celý obchvat a odpad spod neho vyviesť. Ak sa tak nestane, za desať rokov budú naše deti a občania sajrajt spod tohto odpadu piť,“ uviedol v piatok Igor Matovič.

Hnutie OĽaNO má podľa poslanca Jána Marosza výsledky ekoauditu, ktoré si dalo vypracovať ministerstvo dopravy. „Vo výsledkoch sú konštatované pochybenia koncesionára, sú porušenia koncesnej zmluvy a je vážne ohrozená kvalita prác a tým pádom životnosť celého diela. Takáto stavba v súčasnej forme nie je ani skolaudovateľná. Ak bude pokračovať minister vo výstavbe, budeme tu mať druhé Višňové,“ upozornil Marosz.

Totálne zlyhanie Mostu-Híd

Poslanec OĽaNO považuje výstavbu obchvatu za totálne zlyhanie strany Most-Híd a neverí ministrovi Érsekovi ani jeho analýzam. „Vyzývame preto ministra, aby nezávislou, objektívnou firmou objasnil podložie stavby, aby sme reálne vedeli, že tento bordel a odpad sa na tejto diaľnici nachádza. Myslíme si, že po tuneli Višňové, je to ďalšie zlyhanie ministra Érseka, preto požadujeme jeho odstúpenie,“ doplnil Marosz.

Situácia v okolí Bratislavy s výstavbou obchvatu je podľa hnutia OĽaNO vážna. „Látky ako arzén, baril či fenoly sú zdravie škodlivé látky, ktoré pod obchvatom reálne ohrozujú zásobáreň pitnej vody a zdravie obyvateľstva. Ministerstvo dopravy túto situáciu zľahčuje tým, že ku kontaminácii pôdy zatiaľ nedošlo. Faktom ale je, že zhotoviteľ stavby vyváža pod ňu zeminu z nelegálnej skládky z Ivánky pri Dunaji a úrady sa len prizerajú. Pôda z tejto skládky je kontaminovaná,“ uzavrel Ján Marosz.

Zhotoviteľ stavby, spoločnosť D4 R7 Construction, v piatok uviedol, že pri výstavbe projektu neprišlo ku kontaminácii, na čom sa spoločnosť zhodla aj s ministrom Érsekom. S obsahom predloženej správy (ekoauditu) však spoločnosť zásadne nesúhlasí.

Výstavba spĺňa povolenia

„Podľa nášho názoru jedinou otázkou na diskusiu sú niektoré formálne administratívne postupy. Výstavba projektu je v plnom súlade s platnými povoleniami, legislatívou, normami a našou dokumentáciou, čo však táto správa neberie do úvahy. Sme si istí, že v najbližších týždňoch to objasníme na technických stretnutiach s odborníkmi z ministerstva dopravy,“ reagoval General Manager D4 R7 Construction Juan José Bregel.

Výstavba D4R7 je podľa zhotoviteľa striktne v súlade so všetkými platnými slovenskými a medzinárodnými normami, smernicami, právnymi požiadavkami a koncesnou zmluvou.

„Sme plne odhodlaní dodržať tieto princípy a úvodom budúceho roka dosiahnuť prvý významný míľnik, ktorým je dokončenie R7 v úseku Ketelec-Holice,“ uzavrel Juan José Bregel.

Agentúra SITA osloví so žiadosťou o reakciu aj stranu Most-Híd.

Viac k témam: D4R7 Construction, diaľnica D4, minister dopravy SR, Ministerstvo dopravy a výstavby SR, Most-Híd, obchvat R7 D4, OĽaNO Obyčajní ľudia a nezávislé osobnosti, rýchlostná cesta R7
Zdroj: Webnoviny.sk – Bratislavský obchvat D4 a R7 sa stavia z odpadu, tvrdí OĽaNO a žiada odvolanie ministra Érseka © SITA Všetky práva vyhradené.