gtag('config', 'UA-130501671-1');

23.2.2022 (Webnoviny.sk) – Slovenské národné divadlo bude v marci hostiť otvorenie prehliadky francúzskeho filmu Crème de la Crème. Pri tejto príležitosti si SND pre všetkých fanúšikov skvelého filmu a výnimočného divadla pripravilo zdvojený kultúrny zážitok. Návštevníci so vstupenkou na Crème de la Crème si môžu za zvýhodnenú cenu zakúpiť vstupenky na inscenáciu o veľkej filmovej osobnosti Ingmarovi Bergmanovi. 

Prehliadka francúzskeho filmu Crème de la Crème ponúkne v pondelok 7. marca v Sále činohry dve snímky – adaptáciu slávneho románu Honoré de Balzaca Stratené ilúzie a satiru na tému spracúvania informácií televíznymi kanálmi pod názvom France.

Každý návštevník, ktorý si v pokladnici SND zakúpi vstupenku na jeden z filmov, získa aj 30 percentnú zľavu na predstavenia inscenácie Scény zo života režiséra (Ingmara Bergmana) v réžii Romana Poláka, ktoré Činohra SND uvedie v sobotu 26. februára a v piatok 4. marca. 

V hlavnej úlohe režisérskej legendy Ingmara Bergmana, ktorý patrí k najvýznamnejším a najvplyvnejším divadelným a filmovým režisérom 20. storočia, žiari vynikajúci Milan Ondrík.  

Hra vychádza z Bergmanových vlastných spomienok a scenárov, ale aj zo spomienok jeho spolupracovníkov. Slávneho režiséra zachytáva pri režírovaní divadelnej inscenácie. Príbeh sa dotýka samotnej podstaty umeleckej práce a divadla, podstaty povolania režiséra, ktorý sa vymetaním vlastných démonov snaží pomenovať démonov celej spoločnosti.

Prelínajú sa v nej Bergmanove osobné problémy s rodičmi, partnerkami a so spolupracovníkmi a problémy umeleckej práce pri tvorbe divadelného diela.

Polákova inscenácia však nie je len oslavou divadla a režisérskej práce, ale aj kritickým zhodnotením, kladením otázok a pochybovaním o režisérskom povolaní.

„V Bergmanovskej téme sa na divadlo pozeráme bez prikrášľovania. Objavujú sa tam aj problémy, ktoré divadelný proces prináša – vzťahové problémy, otázky o tom, ako to v divadle funguje, takže nie je to jednoznačná oslava divadla, “ približuje dramaturg Daniel Majling.

„My všetci, samozrejme, stále veríme, že má zmysel robiť divadlo. Sú tam veľmi pekné scény režiséra a hercov napísané bez prikrášľovania a ukazujú, kedy sú herci ochotní sa obetovať pre inscenáciu a slúžiť jej, a kedy a prečo to zrazu prestáva fungovať a režisér stráca svoju autoritu,” dodáva Majling.

Režisér Roman Polák dodáva, že divadlo je polemika. A je podľa neho dobré, keď v divadle nastane polemika aj medzi divákmi v hľadisku. Jeho Scény zo života režiséra (Ingmara Bergmana) sú živelnou inscenáciou, ktorá sa nevyhýba ani explicitným sexuálnym scénam.

„Pre niektorých je to oplzlé a perverzné, pre iných je to katarzné až nádherné. To ma teší na divadle a nevadí mi, keď niekto odíde z mojej inscenácie počas predstavenia,” hovorí režisér.

„Každý by mal vedieť, na čo ide do divadla – kto bol Bergman a že ide na Poláka, ktorý režíruje dlhé hry, mnohé sú sexistické, nevkusné a podobne. Mňa divadlo stále baví a teší ma provokovať, teší ma hrať sa. Už som na staré kolená prešiel do štádia, že umenie je pre mňa hra. Niekedy príde aj utrpenie, ale verím, že divák v hľadisku tentoraz nebude mať pocit utrpenia, ale hry,” dodáva.

Informačný servis