AXIS Object Analytics (AOA) je pokročilá video analytika na báze umelej inteligencie, ktorá je integrovaná priamo v AXIS OS – firmvéri kompatibilných kamier Axis. V ostatnej verzii sú k dispozícii dve nové funkcie Crossline counting a Time in area.
Video analytický softvér AXIS Object Analytics vďaka algoritmom a behaviorálnym podmienkam založeným na AI analyzuje scénu, klasifikuje rôzne typy objektov (ľudí, alebo rôzne dopravné prostriedky – cyklista, motocykel, osobný alebo nákladný automobil, autobus a pod.) a monitoruje priestorové správanie týchto objektov v zábere kamery. Vďaka tomu umožňuje zamerať sa iba na aktivity objektov záujmu a kľúčové udalosti, čím sa zvyšuje celková efektivita video dohľadu. Softvér spracováva a analyzuje živé alebo nahrané video priamo v kamere na okraji siete (tzv. edge computing), čím eliminuje potrebu drahých serverov. Výstup je potom možné ľahko integrovať do všetkých hlavných systémov na správu videa (VMS) a profitovať z efektívnejšieho spracovania dát, minimalizácie požiadaviek na úložisko a šírku pásma i vylepšenej škálovateľnosti bezpečnostného systému. AOA má význam aj pre inteligentné vyhľadávanie v systémoch VMS, ako je AXIS Camera Station s funkciou Smart Search 2. Nemusíte prehľadávať hodiny videozáznamov, pretože stačí len vo filtri zadať, že hľadáte napríklad zábery s motocyklom. Táto inteligentná analytika podporuje aj prekrytia a trajektórie ohraničujúcich rámčekov v živom aj nahranom videu, čo vám pomôže určiť, čo spustilo udalosť a odkiaľ objekt prichádza.
AOA podporuje viac rôznych paralelných scenárov, z ktorých každý môže spúšťať iné akcie. Scenáre je možné nastavovať a prispôsobovať konkrétnym potrebám monitorovania len na pár kliknutí. Tieto funkcie potom môžete rôznymi spôsobmi kombinovať v jedinom zábere a v jedinej kamere. AOA je súčasťou aj vybraných modelov PTZ, multisenzorových alebo 360° kamier, čo otvára široké možnosti pre rôzne praktické inštalácie. Analytika v procesoroch ARTPEC-7 vyžaduje prídavný čip MLPU (Machine Learning Processing Unit) alebo DLPU (Deep Learning Processing Unit), ktorý sa už v nových systémoch s čipom ARTPEC-8 integruje priamo do jadra. Jednotka MLPU zvládne len základné rozlíšenie človek-vozidlo, ale s jednotkou DLPU v novších kamerách je analytika výkonnejšia a rozpozná aj človeka v neobvyklých polohách – napríklad keď sa v zábere kamery pohybuje po štyroch ako zviera.
Crossline counting = Novinkou je funkcia počítania objektov, ktoré prechádzajú používateľom vytvorenú virtuálnu líniu v definovanom smere. Táto funkcia môže spúšťať udalosti, kedykoľvek danú čiaru prekročí definovaný počet osôb alebo určitých typov vozidiel a zároveň umožňuje zhromažďovať cenné metadáta. Na základe otvorených rozhraní API je možné k týmto dátam ľahko pristupovať rôznymi spôsobmi a integrovať ich do aplikácií tretích strán, kde ich možno aj vizualizovať. Počítanie objektov pomocou AOA však nemožno zamieňať so zariadením AXIS P8815-2 3D People Counter, ktoré bolo navrhnuté a optimalizované pre špecifické aplikácie na počítanie ľudí v interiéroch.
Time in area = Ďalšou novou užitočnou funkciou je Time in area. Počíta samostatne čas pre každý objekt v definovanej oblasti. Po prekročení povoleného limitu v danej oblasti môže analytika automaticky spustiť definovanú akciu alebo upozorniť obsluhu. To sa dá využiť napríklad v prípade, že vozidlo zostane neobvykle dlho v zóne so zákazom parkovania, alebo pri sledovaní podozrivého správania osôb, napríklad sprejerov, ktorí sa v oblasti zdržujú dlhšie ako osoba, ktorá tadiaľto len prechádza.