Španielska automobilová značka si v máji tohto roku pripomenie 65. výročie svojho založenia. Novú identitu našla pred necelými troma desaťročiami v koncerne Volkswagen. Z niekdajšieho štátneho podniku sa stal výrobca s vlastným, svojbytným modelovým programom.
SEAT sa veľmi dobre etabloval na európskej automobilovej scéne už v 90. rokoch dvadsiateho storočia, no osobitne zažiaril v našom desaťročí – práve v období nepriaznivom pre automobilový priemysel, poznačený globálnou krízou. Nový dizajn, zavedený naprieč celým modelovým programom sa stretol s prijatím u zákazníkov. K športovému charakteru pribudla ďalšia priorita – výhodný pomer ceny a úžitkovej hodnoty. Šikovným využitím synergií v rámci koncernu sa modelový program výrazne rozšíril.
Prvý samostatný model a tradičný bestseller Ibiza v minulom roku oslávil okrúhle 30. narodeniny. Počas svojej dlhej a úspešnej histórie sa SEAT Ibiza vyznačoval mladistvým športovým charakterom, vynikajúcim pomerom ceny a úžitkovej hodnoty a vysokou mierou pôžitku z jazdy. Úspech štvrtej generácie v roku 2008 a jej rozsiahle prepracovanie v roku 2012 dokumentoval popularitu modelu Ibiza na všetkých trhoch. Svojim výnimočným športovým charakterom, inovatívnym dizajnom a vynikajúcou kvalitou sa aktuálna Ibiza stala etalónom vo svojej triede. V lete tohto roka prejde model Ibiza ďalšou významnou inovatívnou zmenou. Nové farby lakov karosérie, najnovšie špičkové technológie, ale najmä rozsiahle možnosti individualizácie budú môcť uspokojiť aj toho najnáročnejšieho zákazníka.
Legendárny model SEAT Toledo vo svojej poslednej generácii v sebe spája prvky elegantnej limuzíny s vysokou variabilitou a ohromným batožinovým priestorom. Napriek klasickej siluete so stupňovitou zadnou časťou karosérie má veľké piate dvere, umožňujúce pohodlný prístup do batožinového priestoru s úctyhodným základným objemom až 550 litrov. V roku 2015 prejde aj model Toledo výraznou zmenou v rámci ktorej bude obohatený o najnovšie technológie a dizajnové prvky.
No hlavným ťahúňom v modelovom programe sa stal model Leon tretej generácie, ktorý mal premiéru koncom roka 2012. Na rozdiel od svojich generačných predchodcov bol od začiatku koncipovaný ako celý modelový rad, čo zvlášť výrazne prispieva k celkovému úspechu značky. K základnej päťdverovej karosérii postupne pribudol agilný trojdverový model SC (Sport Coupé) s mierne skráteným rázvorom a následne zvlášť elegantné kombi ST (Sport Tourer) s maximálnym objemom batožinového priestoru až 1470 dm3.
Leon je prvým modelom SEAT, ktorý naplno využil výhody novej modulárnej stavebnice technických komponentov koncernu Volkswagen pre priečne uložený motor MQB. Vďaka tomu má najmodernejšie, výkonné a pritom úsporné prepĺňané motory – benzínové TSI a naftové ECO_TDI, účinné prevodovky, najmodernejšie asistenčné a bezpečnostné systémy a progresívne systémy infotainmentu. V kombinácii s harmonickým, atraktívnym dizajnom tak Leon predstavuje automobil s vynikajúcim pomerom ceny a úžitkovej hodnoty.
Modulárna stavebnica komponentov umožnila efektívne vytvoriť ďalšie špeciálne verzie ako ekologický Leon TGI, poháňaný motorom na stlačený zemný plyn CNG, kombi Leon ST 4Drive s pohonom všetkých kolies alebo crossover Leon X-PERIENCE – kombi s pohonom všetkých kolies, zvýšenou svetlou výškou až o 27 mm a plastovými ochrannými prvkami na karosérii, vhodné pre jazdu v teréne. Okrem toho sa Leon so všetkými troma verziami karosérie vyrába aj vo vysoko výkonnej verzii CUPRA. Kombinácia motora 2.0 TSI s výkonom až do 206 kW (280 k), samosvorného diferenciálu prednej nápravy, športového podvozka a vylepšenej aerodynamiky vytvára pozoruhodný kompaktný športový model.
Obľúbený veľkopriestorový rodinný van Alhambra, ktorý sa od roku 2010 vyrába v druhej generácii, prejde na jeseň 2015 nielen dizajnovou zmenou, ale pod kapotu dostane nové motory spĺňajúce emisnú normu Euro 6. Navyše pribudnú nové stupne výbav a technologické novinky, vďaka ktorým sa stane miláčikom každého člena rodiny.
Nezanedbateľným faktorom úspechu značky SEAT je aj skutočnosť, že jej prioritou je udržať si vysoké limity v oblasti kvality. Jej najlepším dôkazom je, že v hlavnom závode Martorell SEAT okrem svojich modelov vyrába aj kompaktné SUV kategórie premium Audi Q3. A rozširovanie modelového programu bude ďalej kontinuálne pokračovať. Nie je tajomstvom, že v budúcom roku sa na cestách objaví prvé kompaktné SUV od SEATu.
Správnosť nastúpenej orientácie dokazujú aj predajné štatistiky. V uplynulom roku značka celosvetovo dodala zákazníkom vyše 390 000 automobilov, čo predstavuje nárast o 10 % oproti predchádzajúcemu roku a najlepší predajný výsledok od roku 2007. Pritom za uplynulé dva roky predaj kumulatívne vzrástol až o 21,7 %. Tým sa SEAT aj v obchodnej oblasti jednoznačne zaradil na stranu víťazov.
Východzí bod treba hľadať v modeli Leon CUPRA, ktorý už preukázal svoje mimoriadne športové výkony na okruhu Nürburgring, ktorý je najnáročnejšou pretekovou traťou na svete. Na veľkom okruhu Nordschleife dosiahol čas kola 7:58.44 minúty, čím prekonal predchádzajúci traťový rekord sériového automobilu s pohonom predných kolies približne o 10 sekúnd.
Nový Leon CUPRA tvorí základ aj pre pôsobivý pretekový špeciál SEAT Leon Cup Racer ktorý je súčasťou pretekových okruhov Európy. Tento automobil s výkonom 243 kW (330 k) a maximálnym krútiacim momentom 400 Nm predstavuje novú kapitolu v bohatej histórii automobilového športu značky SEAT presahujúcej štyri desaťročia. Španielska značka vybojovala dva tituly majstra sveta v pretekoch cestovných automobilov na okruhoch FIA World Touring Car Championship v rokoch 2008 a 2009 a počas 12 sezón značkového pohára SEAT Leon Supercopa odovzdala zákazníkom na celom svete vyše 450 pretekových automobilov. V roku 2015 s Leonom Cup Racer bude dobývať európsky pohár FIA ETCC aj jeden z najúspešnejších slovenských automobilových pretekárov súčasnosti Maťo Homola, ktorý sa stal zároveň ambasádorom značky SEAT na Slovensku. Verme, že z tohto spojenia vzíde veľké víťazstvo.