Najcennejšou značkou v tomto roku sa podľa konzultačnej spoločnosti Interbrand stala spoločnosť Apple, ktorá po 13 rokoch zosadila z najvyššieho postu nápojový gigant Coca-Cola.

Prvá zmena od roku 2000, keď Interbrand s rebríčkom začal, poukazuje na rastúci vplyv nových technológií v porovnaní s tradičnými podnikmi, ako sú napríklad automobilky. Túto skutočnosť potvrdzuje aj firma na druhej pozícii, ktorou je internetová spoločnosť Google. Coca-Cola sa umiestnila na 3. mieste a za ňou skončili IBM a Microsoft.

V súčasnosti podľa Interbrand dosahuje  hodnota Apple  98,3 miliardy USD (72,62 miliardy eur). V porovnaní s minulým rokom to znamená rast o 28 %. Hodnota Google vzrástla o 34 % na 93,3 miliardy USD a firmy Coca-Cola len o 2 % na 79,2 miliardy USD.
Jedinými značkami v prvej desiatke, ktoré nepochádzajú z USA, sú juhokórejský Samsung (8. miesto) a japonská Toyota (10. miesto). Najväčším skokanom roka bola spoločnosť Facebook, ktorá sa posunula zo 69. miesta v minulom roku na súčasnú 52. pozíciu. Na druhej strane, najvýraznejší prepad hodnoty značky zaznamenala fínska Nokia, ktorá v priebehu jedného roka klesla o dve tretiny z 19. na 57. miesto. Z európskych značiek je najvyššie Mercedes-Benz na 11. mieste.

Cesta na vrchol
      Coca-Cola, symbol globalizácie a konzumnej spoločnosti, sa držala na špici rebríčka od roku 2000. Nástup iPhonov, iPadov a iPodov však všetko zmenil. Vďaka nim sa od roku 2000 zvýšila hodnota značky Apple zhruba 15-násobne a 127-ročný nápojový kolos tak o top pozíciu prišiel. V roku 2000 Apple obsadil 36. miesto s hodnotou značky na úrovni 6,6 miliardy USD. Pred ním sa vtedy umiestnili aj firmy ako Kodak. Kvalitu značky potvrdil i fakt, že ešte aj po smrti svojho zakladateľa Steva Jobsa v roku 2011 hodnota značky Apple pokračovala v raste. Podľa  Interbrandu, vnútorná sila značky Apple ostala i potom nemenná. Tim Cook, ako nový CEO,  zoskupil tím ľudí, ktorý dôsledne pokračuje vo vízii spoločnosti.  

  „Think Different“

 Jez Frampton, CEO Interbrandu zhodnotil, že “Apple nastavil pre ostatné značky vysokú latku v estetike, jednoduchosti a ľahkosti používania. Prvú priečku si získala schopnosťou myslieť odlišne a dôkladne skúmať skúsenosti zákazníka. V´daka tomu si získala mnoho loajálnych fanúšikov a celý svet dostala do napätého očakávania na každé nové kroky.  Značky ako Apple sú výbornou ukážkou obchodnej stratégie uvedenej do skutočného života.”

V súčasnosti je na svete aktívnych cez 72 miliónov modelov značky Mac. Ich predaj v priebehu posledných 5 rokov rastie v priemere  o 15 percent každý rok, pričom celý trh počítačov rastie ročne v priemere o 3 percentá. Predaj aplikácii cez  iTunes prekročil už 50 miliárd stiahnutí a podľa prieskumu RetailSails značkové predajne dosahujú 17-krát vyšší predaj ako ostatné maloobchodné predajne, potvrdzujúc tak silu značky a jej pôsobivého dizajnu.

 Tabuľka:

 Značky podľa Best Global Brands 2013

(Top 10 plus IT a technologické firmy v Top 100)

Por. Značka Hodnota (mld. USD) Rast 2013/2012
1 Apple 98,316 + 28 % *
2 Google 93,291 + 34
3 Coca-Cola 79,213 + 2%
4 IBM 78,808 + 4%
5 Microsoft 59,546 + 3%
6 GE 46,947 + 7%
7 McDonalds 41,992 + 5%
8 Samsung 39,610 + 20%
9 Intel 37,257 – 5%
10 Toyota 35,346 + 17%
13 Cisco 25,105 + 7 %
15 HP 25,843 – 1%
18 ORACLE 24,088 + 9%
19 Amazon 23,620 + 7%
25 SAP 16,676 + 7%
28 ebay 13,162 + 20%
35 Canon 10,989 – 9%
40 Philips 9,813 + 8%
45 Siemens 10,651 + 13%
46 SONY 8,408 – 8%
52 Facebook 7,732 + 48%
57 Nokia 7,444 – 65%
61 DELL 6,845 – 10%
57 Adobe 4,899 + 8%